reklama

Tango na recept?

Od nového roka úplne mením prístup k liečbe mojich pacientov. Namiesto liekov im budem na recept predpisovať záhradkárčenie, rybolov, či tanec... Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Môj bežný deň v ambulancii

Denne ku mne do ambulancie príde okolo 80 pacientov.
Samozrejme, všetci chcú byť zdraví.
Pravda je však iná.

Smutnejšia.

Väčšina z nich si príde ku mne pre recept.
Nie však pre recept na zdravie.
Sú to všetko recepty na lieky.
Chemické zlúčeniny, ktoré pomáhajú na rôzne choroby.
Liečia, liečia, no vyliečia len málokedy.

Ktoré lieky sú lepšie? Tieto? či tieto?
Ktoré lieky sú lepšie? Tieto? či tieto? (zdroj: Peter Ševčík)

Antibiotiká

Nepoviem také antibiotiká.
Keď je ich užívanie na mieste, urobia zázrak.
Tie naozaj dokážu vyliečiť chorobu - zápal pľúc, stredného ucha, či hnisajúcu ranu.
Väčšina receptov, ktoré každý deň vystavím, však nemá takú moc.
Zázračne neliečia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo lieky na vysoký krvný tlak?

Držia tlak pod kontrolou, účinne ho znižujú, ale výsledkom nie je úplné vyliečenie ako pri zápale pľúc.
Diagnóza vysokého krvného tlaku (arteriálnej hypertenzie) vám zostane.

Alebo lieky na cukrovku.
Platí to isté.
Znižujú hladinu cukru v krvi, ale pomocou nich sa cukrovky nikdy nezbavíš.

Tak rada by som liečila inak.

Tak poriadne.

Jednoducho prídeš ku mne a ja ti dám recept na zdravie.

Nádejný výskum

Nedávno publikované výsledky výskumu vo Veľkej Británii mi vliali do žíl nádej.
Moje srdce sa potešilo.
Výskum zistil, že niektoré aktivity zlepšujú zdravie.

Výskum prebiehal na senioroch a zistil, že na nich fungujú tieto "lieky":

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  •  záhradkárčenie

  •  tancovanie tanga

  •  rybárčenie

  •  štrikovanie

  •  a dobrovoľnícka práca.

Výskum tiež ukázal, že tieto aktivity znížili počet návštev u praktického lekára o viac ako štvrtinu :-)
Súčasne znížili počet návštev na pohotovosti o štvrtinu :-)
Namiesto tabletky na každú chorobu by som preto mala radšej predpisovať spoločenské tance...

Priemerný počet návštev lekára v krajinách OECD je 7,1.
Na Slovensku však otrasných 11,4 návštev za rok  (Analýza OECD)

Možno aj toto je cesta, ako znížiť počet zbytočných návštev u lekára.
Je totiž dokázané, že asi 20% pacientov navštevuje svojho "obvoďáka" pre "sociálne problémy", ako sú samota, strata sebadôvery, alebo aj napríklad dlhy.

Depresívne informácie

Výsledky výskumu publikovaného v The Telegraph ukázali, že:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  •  polovica penzistov užíva aspoň 5 liekov denne

  •  za posledných 10 rokov stúpol počet ľudí užívajúcich antidepresíva na dvojnásobok

  •  spotreba liekov proti bolesti sa zvýšila o 40% !

Neuveríš, ale jeden z mojich pacientov užíva denne (!) toľkoto liekov
Neuveríš, ale jeden z mojich pacientov užíva denne (!) toľkoto liekov (zdroj: MUDr. Jana Bendová, PhD.)

Takže?

Takže od nového roka budem pacientom predpisovať šport, hudbu, či tanec :-)

Tím, ktorí trpia na depresiu, alebo majú chronické bolesti, napríklad v krížoch by častokrát namiesto hrste plnej liekov pomohli tieto liečivé aktivity.
Už teraz tieto "lieky" ponúka každý piaty praktický lekár vo Veľkej Británii.

Nie je to tradičná liečba, viem.

Ale niekedy naši pacienti tú tradičnú liečbu ani nepotrebujú.
Potrebujú liek, ktorý vylieči príčinu ich subjektívnych ťažkostí a nielen potlačí príznaky.
To by znamenalo naozajstnú revolúciu v medicíne.

Recept na tango argentino - užívať 2x týždenne !
Recept na tango argentino - užívať 2x týždenne ! (zdroj: MUDr. Jana Bendová, PhD.)

Nemyslíte?

Ak sa ti článok páčil, nezabudni dať lajk.
A ak si myslíš, že by tento článok zlepšil niekomu náladu, zdieľaj ho prosím !

Ďalšie moje články nájdeš na blogu všeobecnej lekárky

Jana Bendová

Jana Bendová

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som všeobecná lekárka pre dospelých, blogerka a (hyper)aktívna matka dvoch dcér.Lekárskym jazykom prednášam lekárom na kongresoch a píšem články pre medicínske časopisy.Ľudskou rečou zas rada vysvetľujem lekárske témy ne-lekárom v mojej ambulancii, médiách (Teleráno, Dámsky klub, časopisy Moja psychológia a Zdravie) a na mojom chrumkavom blogu. Na tlmočenie lekárskeho jazyka do normálnej ľudskej reči mám totiž talent ;-)V mojej vidieckej ambulancii denne vyšetrujem, liečim, radím, riešim. Byť každý deň s ľuďmi a pomáhať im je moja práca a zároveň moja radosť. Ba je to aj niečo viac – zmysel môjho života. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu