reklama

8 tipov ako zvýšiť imunitu

Súčasne s plesovou sezónou odštartovala aj sezóna vírusových ochorení. Denne mám v ambulancii desiatky kýchajúcich a kašľajúcich pacientov. No ja som zdravá :-) Ako je to možné? Prezradím mojich 8 tipov ako zvýšiť imunitu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Január.
Plesová sezóna odštartovala.
No zároveň s plesovou sezónou odštartovala aj menej obľúbená sezóna.
Sezóna prechladnutí, viróz a chrípky.

Moja ambulancia v týchto dňoch praská vo švíkoch.
Dav chorých akoby neutíchal. Zvýšená teplota, bolesti hrdla, nádcha, sopeľ, kašeľ...
No ja som napriek tomu zdravá :-)

V tomto článku ti prezradím moje tipy a triky, prečo tomu tak je.

V ambulancii mám denne desiatky chorých s nádchou a kašľom.
V ambulancii mám denne desiatky chorých s nádchou a kašľom.  (zdroj: Peter Ševčík)

To, či ochorieme závisí nielen od toho, aký typ vírusu či baktérie nás postretol, ale predovšetkým od našej imunity.
Malé deti, seniori, či ľudia oslabení niektorým chronickým ochorením, napríklad cukrovkou, alebo chronickou bronchitídou to majú oveľa ťažšie.
Najťažšie to majú ale onkologickí pacienti na chemoterapii a ľudia po transplantácii.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

U malých detí je imunitný systém ešte nezrelý. Ešte sa len sa učí, ako reagovať, ako bojovať s vírusmi, či baktériami.
Tak ako vekom starne naše telo a každý jeho orgán, tak postupne s pribúdajúcimi rokmi starne aj naša imunita.
Dokonca má tento prirodzený proces aj vedecký názov - imunosenescencia.
Nemôžeme sa potom čudovať tomu, že imunita našich starých rodičov je častokrát krehká a zložiť na kolená ich môže aj "obyčajná" viróza.

Akcieschopnosť nášho tela zabojovať s vírusmi, teda imunita, sa dá ovplyvniť.

Negatívne, aj pozitívne.

Čo zhoršuje imunitu?

  •  nedostatok spánku

  •  dostatok stresu

  •  fajčenie

  •  nemierne pitie alkoholu

  •  prehnané a jednostranné diéty - extrémy totiž viac škodia ako pomáhajú

  •  časté (a hlavne zbytočné) užívanie antibiotík

  •  užívanie niektorých liekov, napríklad kortikoidov alebo imunosupresív

  •  v neposlednom rade imunitu zhoršujú aj negatívne emócie - úzkosť, smútok, depresia alebo pocity osamelosti.

Ako zvýšiť imunitu?

Tu je mojich 8 tipov na zvýšenie imunity, ktoré naozaj aj v praxi používam:

1. Nefajčiť

Tu sa ani nebudem rozpisovať viac.
Roky som robila na pľúcnych oddeleniach, vrátane služieb na pneumo-onkologickom oddelení.
Videla som pomaly a strastiplne zomierať fajčiarov na chronickú obštrukčnú chorobu pľúc, aj na rakovinu.
Preto som v tomto bode nemilosrdná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vykašli sa na fajčenie !

Nájdi si iný zlozvyk.
Radšej si obhrýzaj nechty, alebo sa napríklad špáraj v nose.

2. Dostatok spánku

Čo je to dostatok spánku?

Niekomu stačí spať málo.
Napríklad môj kamarát Profesor Christos Lionis z Kréty spáva len 4 hodiny denne a to roky.
Nikdy som ho nevidela unaveného. Naopak, vždy prekypuje energiou.

No ja potrebujem spať viac.

7-8 hodín.

Inak sa ráno cítim unavená a mám mizerný celý deň.
Keď potom musím investovať veľa energie už len do obyčajného umývania sa a obliekania sa, moja energia nevystačí na to, aby ešte aj bojovala s haldou vírusov a baktérií v práci.
Počas spánku sa celé naše telo regeneruje.
Dostatok času na regeneráciu potrebujú aj naše biele krvinky, ktoré sú zodpovedné za našu imunitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako zistíš, koľko spánku je dostatok?
Pre mňa je to vtedy, keď sa ráno zobudím svieža, oddýchnutá.
Alebo keď sa zobudím skôr, ako mi zazvoní budík a už sa mi nechce spať.
Málo spánku počas pracovného týždňa sa nedá len tak jednoducho dobehnúť v nedeľu.

3. Primerané obliekanie

Žila som rok v Anglicku a tam mi pri pohľade na bosé a sporo odeté detičky zuby drkotali.
Dnes už viem, že "výchova chladom" neznamená, že rodič svoje deti nemiluje.
Naopak, nie je to zlý prístup.
Bežný Angličan vychovaný v chlade a vlhku vydrží oveľa viac ako my, zababušení bežní Slováci.

Odporúčam chodiť von každý deň a za každého počasia.
A hýbať sa, nielen počas zimy, ale po celý rok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S mojimi dvomi dcérami chodíme od malička von za každého počasia.
Veď to poznáte "Neexistuje zlé počasie. Len zle oblečený človek".

4. Zdravá strava

Priveľa cukru, polotovarov, chemických farbív a konzervantov v tvojej strave devastuje tvoj imunitný systém.
To nie je môj názor, to je fakt potvrdený vedeckými štúdiami.

Bez vitamínov a vyváženého zloženia stravy to jednoducho dlhodobo nepôjde.
Zdravá strava znamená hlavne veľa čerstvého ovocia a zeleniny, dostatok vlákniny a málo tukov.

Alkohol podobne ako cukor znižuje funkciu imunitného systému.

Obezita samotná znamená zníženie imunity.
Takže to, že som postupne schudla 20 kíl znamenalo veľa nielen pre môj dobrý pocit a sebavedomie, ale hlavne veľa pre moje zdravie.

Vitamíny určite nestačí doplniť len jednorazovo - až vtedy, keď cítime, že už na nás niečo „lezie“.
Dokonalým ochrancom nášho zdravia je vitamín C, najlepšie vo forme čerstvého ovocia (pomaranče, jablká, citróny, mandarínky, kiwi…)
Každý deň si môžeme dopriať vitamínovú bombu – pohár šťavy z jedného vytlačeného citróna osladený lyžičkou medu.
Med je priateľom našej imunity.
Dobrú službu svojmu zdraviu urobíme aj tým, keď si každý deň dožičíme strúčik cesnaku.
Cesnak obsahuje látky, ktoré podporujú imunitný systém a bojujú so zápalmi v tele

Čerstvému ovociu a zelenie patrí prvé miesto v zdravej strave
Čerstvému ovociu a zelenie patrí prvé miesto v zdravej strave (zdroj: Peter Ševčík)

5. Otužovanie

Tak tomuto bodu som sa ja roky bránila.

Od malička som skôr zimomrivá a v posteli mám dodnes elektrickú vyhrievaciu plachtu :-)
Už len predstava studenej sprchy vo mne vždy vyvolávala kvalitnú "husiu" kožu.

Asi pred rokom som bola na lekárskom kongrese.
Tam sa mi kolega pri raňajkách posťažoval, že v našom hoteli ani poriadne studenú vodu v sprche nemajú.
To som sa zasmiala, akože "dobrý vtip".
No vtedy mi vysvetlil, že sa pustil do otužovania a pravidelne sa aj cez zimu chodí so skupinkou otužilcov kúpať do ich jazera na východnom Slovensku.
To bol prvý impulz k môjmu vlastnému otužovaniu.
Ako na otužovanie?

Prístupov je niekoľko a každému môže vyhovovať iný.
Mne vyhovuje systém postupného otužovania.
Začala som v lete 2017 sprchovaním lýtok vlažnou vodou a postupne postupujem vyššie a vyššie a postupne tiež znižujem teplotu vody.
Posledná príde na rad hlava. Kedy? Odhadom asi tak v apríli 2023 :D
Ale nie, žartujem :-)))
Verím, že do roka už bude zo mňa "ľadový medveď" a 6. januára 2019 sa zúčastním Trojkráľového kúpania na seneckých jazerách spolu s ostatnými otužilcami.

Tebe ale môže vyhovovať úplne iný prístup k otužovaniu.

Rozhodujúce je začať.
Urobiť prvý krok.
Tak ako som ho urobila aj ja ;-)

Môj dôležitý prvý krok k otužovaniu...
Môj dôležitý prvý krok k otužovaniu... (zdroj: Bystrík Novák)

6. Stres

Stres ruinuje imunitný systém. Hlavne dlhodobý stres.

Toto má normálne logiku na chemickej úrovni.
Pri strese sa produkujú hormóny - kortikoidy.
A je dokázané, že kortikoidy potláčajú imunitu.
Kortikoidy ako lieky sa bežne používajú v medicíne na potlačenie zápalu.
Hlavne pri autoimunitných ochoreniach, ochorenia kože, chronických črevných zápaloch alebo pri reumatických ochoreniach.

7. Detox

Je prospešné občas svojmu telu dopriať očistu - detox.
Hlavne po sviatkoch, kedy bolo všetkého priveľa - jedla, leňošenia, aj vaječného likéru :P

Nemám dobré skúsenosti s drastickými očistnými kúrami.

Toho roku som si po konzultácii s mojou trénerkou a výživovou poradkyňou Miškou vymyslela vegetariánsky detox.
Veľa zeleniny, ovocia a žiadne mäsko.
Čo najmenej pečiva, mlieka a mliečnych výrobkov.
K tomu príjemné bylinkové čaje 2x denne.
Samozrejmosťou je pravidelná strava - 5 zdravých jedál denne.

Začíname :-) Kto sa ku mne pridá?

Prvý deň detoxu ešte s úsmevom :D
Prvý deň detoxu ešte s úsmevom :D (zdroj: MUDr. Jana Bendová, PhD)

A ešte 5 bonusových tipov, ako nedať počas chrípkového obdobia vírusom šancu:

  •  umývať si ruky,

  •  vetrať miestnosti (triedy, izby),

  •  vyhýbať sa ľuďom, ktorí kašľú a kýchajú

  •  zvýšiť príjem vitamínu C

  •  denne "užívať" cesnak, cibuľu a medík.

Ak žijeme zdravo, telo si s prechladnutím, či bežnou virózou hravo poradí

a nedovolí vírusom spôsobiť nijaké vážnejšie ochorenie.

Máš aj ty osvedčený spôsob na zvýšenie imunity?

Napíš mi ho do komentára.

Viac mojich článkov nájdeš na blogu www.janabendova.blog

Jana Bendová

Jana Bendová

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som všeobecná lekárka pre dospelých, blogerka a (hyper)aktívna matka dvoch dcér.Lekárskym jazykom prednášam lekárom na kongresoch a píšem články pre medicínske časopisy.Ľudskou rečou zas rada vysvetľujem lekárske témy ne-lekárom v mojej ambulancii, médiách (Teleráno, Dámsky klub, časopisy Moja psychológia a Zdravie) a na mojom chrumkavom blogu. Na tlmočenie lekárskeho jazyka do normálnej ľudskej reči mám totiž talent ;-)V mojej vidieckej ambulancii denne vyšetrujem, liečim, radím, riešim. Byť každý deň s ľuďmi a pomáhať im je moja práca a zároveň moja radosť. Ba je to aj niečo viac – zmysel môjho života. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu